صبح صادق >>  تاریخ >> صفحه تاریخ
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۴۵۲۸۳

 راهکار پایان اختلاف

پایگاه بصیرت / سیدمهدی حسینی
پس از ماجرای 14 اسفند و اختلافات بین سران نظام روز 25 اسفند 1359 آقایان شهید بهشتی، ‌هاشمی‌رفسنجانی،‌ موسوی‌اردبیلی، سیدعلی خامنه‌ای (رهبر معظم انقلاب در حال حاضر)، ابوالحسن بنی‌صدر، ‌شهید محمدعلی رجایی و مهندس مهدی بازرگان به جماران فراخوانده شدند و یک جلسه چند ساعته برگزار شد. در نهایت امام خمینی(ره) خودشان به جمع‌بندی رسیدند و بیانیه مهمی را در 10 ماده صادر کردند:
1ـ معیار در اعمال نهادها، ‌قانون اساسی است و تخلف از آن برای هیچ‌کس چه متصدیان امور کشوری و لشکری و چه اشخاص عادی جایز نیست. در ادامه تأکید کردند که دخالت هر یک از مقامات در امور مربوط به مقامات دیگر برخلاف قانون است. 
2ـ مقامات فعلی،‌ ریاست‌جمهوری، دولت، ریاست دیوان‌عالی، دادستانی کل کشور، ‌مجلس شورای اسلامی و ‌شورای نگهبان‌ قانونی می‌باشند و کسی حق ندارد در مصاحبه‌ها و نطق‌ها و رسانه‌ها به یکی از این مقامات توهین یا آنان را تضعیف نماید. 
3ـ به همان نحو که آقای رئیس‌جمهور را به فرماندهی کل قوا منصوب نمودم، باید ایشان را به این مقام بشناسند و فرماندهان قوای مسلح از ایشان طبق مقررات اطاعت کنند.
4ـ شورای دفاع به نحوی که در قانون اساسی است، مأمور می‌شود و نمایندگان اینجانب آقای خامنه‌ای‌ـ رهبر معظم انقلاب در حال حاضرـ ‌و آقای [دکتر مصطفی] چمران می‌باشند. 
5ـ مسائل دفاع در شورا مطرح و رسیدگی می‌شود و پس از تصویب، ‌تصمیم در اجرا با فرماندهی کل قواست و قوای مسلح باید اوامر ایشان را اجرا نمایند. 
6ـ برای رسیدگی به شکایات نسبت به مسائل جنگ و سایر مسائل مورد اختلاف بین مقامات جمهوری اسلامی، هیئتی تعیین خواهد شد مرکب از یک نماینده از طرف رئیس‌جمهور و یکی از طرف دیگر، ‌و یکی از سوی اینجانب که کوشش در حل شکایات نمایند و رأی اکثریت هیئت مذکور معتبر است و در صورت تخلف یکی از مقامات باید متخلف را به مردم معرفی کنند. 
7ـ چون در سخنرانی‌های رئیس‌جمهور،‌ نخست‌وزیر، ‌رئیس دیوان عالی کشور و رئیس مجلس شورای اسلامی، گروه‌های منحرف و مخالف جمهوری اسلامی توطئه کرده و موجب فساد می‌شود اینان تا پایان جنگ تحمیلی سخنرانی نکنند. مصاحبه‌های سالم و سازنده و ارشادی مانع ندارد. 
8ـ از آنجا که روزنامه‌ها و رادیو و تلویزیون عامل مهمی برای ارشاد یا تفرقه و نفاق هستند، هیئت سه نفری فوق، ‌آنها را دقیقاً مورد بررسی قرار می‌دهند و در صورتی که دو نفر از هیئت مذکور، آنها را مضر تشخیص دهند، مراتب را به مردم ابلاغ می‌کنند و به دادستانی کل کشور اطلاع می‌دهند.
9ـ اکیداً از مقامات رسمی خواستارم تا به کمک یکدیگر مشکلات کشور را حل نمایند و برادرانه با یکدیگر همکاری نمایند. 
10ـ ائمه جمعه و جماعات‌ در خطبه‌ها و منابر و سایر گویندگان کوشش فرمایند که آرامش در کشور برقرار باشد و از هر سخنی که موجب نگرانی مردم و تفرقه شود، خودداری نمایند و مردم را در پشتیبانی از ملت و تمام ارگان‌های جمهوری اسلامی و نهادهای انقلابی و قوای مسلح و مردمی تشویق فرمایند. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات